Hvordan mytologi- og legendefilmer har inspirert spillutviklere

Mytologiske temaer og legender har lenge vært et populært tema på film. Dette er en tendens som også er i ferd med å spre seg til spillverdenen. Her ser vi litt nærmere på hvordan mytologi- og legendefilmer har inspirert spillutviklere til å utvikle spill med disse temaene.

Filmer med spilltema – ingen ny tendens

Det er tydelig at det eksisterer et slags gjensidig påvirkningsforhold mellom film og spill. Spillutviklere lar seg nemlig inspirere av film, enten om det gjelder spilleautomater eller historiespill. Man kan kanskje påstå at det er den forlokkende estetikken fra mytologi- og legendefilm som for eksempel Wonder Woman eller Gåten Ragnarok som gjør det svært attraktivt for spillutvikelre å la seg inspirere av film. Vi ser allikevel at dette ikke er en ny tendens. Siden spillverdenen for alvor tok av på 1990-tallet, har spill og film gått nærmest hånd i hånd. Noen filmer og filmserier fra det tidligere 2000-tallet understreker dette.

Utviklingen av film som spill på 1990- og 2000-tallet

På det tidlige 2000-tallet foregikk denne utviklingen i en interessant rekkefølge. Vi ser for eksempel eksempler på at bøker, som den hyperpopulære Ringenes Herre serien som ble utgitt på 1950-tallet, dukket opp på filmlerretet på slutten av 1990-tallet og starten av 2000-tallet, og ble senere til spill. Her har eventyreraspektet og det faktum at man i stor grad benyttet seg av revolusjonerende datateknologi i form av CGI for å skape filmen, tilrettelagt for at estetikken lot seg forholdsvis lett overføre til filmformat.

Dette er også tilfellet med bok- og filmserien om Harry Potter. Bøkene ble utgitt på 1990-tallet og i løpet av 2000-tallet kom filmserien. Dette satte i gang en kjedereaksjon som også gjorde magi og trolldom populært både på spill og på film. Det ble også dataspill av Harry Potter-serien. Her er den eventyrlige estetikken nok en spesielt stor faktor, i at serien gjør seg nesten like godt som spill som film.

Tendensen går også motsatt vei

Tendensen går også motsatt vei, hvor spill blir film. Det finnes flere eksempler på dette i film- og spillhistorien. Dette gjelder filmer som for eksempel Lara Croft’s univers i Tomb Raider og Zombie-serien Resident Evil.

I artikkelen fra VG på det tidlige 2000-tallet, kommenteres denne tendensen. Her legges det vekt på at spill og film ikke lenger er to forskjellige ting, men lever i et gjensidig påvirkningsforhold når det kommer til temaer, estetikk og inspirasjon. Her poengteres det også at spillenes økende kvalitet når det kommer til grafikk og visuelt uttrykk, også er med på å gjøre dem mer filmaktige. Her pekes det også på James Bond-spillet, som i likhet med Harry Potter og Ringenes Herre, også opprinnelig er en bokserie som har utlevd sin skjebne både på lerretet og deretter som spill.

Et overlapp av teknologi mellom film og spill

Det er altså mange faktorer som gjør at filmverdenen, og da især sjangre som har et utpreget mytologisk, eventyr eller magisk aspekt egner seg godt som spill og inspirerer spilleverandører den dag i dag. Fra 1990-tallet til i dag ser dataspill også nesten ut som film, fordi man har teknologien til å utvikle spill i mye høyere oppløsning og grafisk kvalitet enn det som før er mulig. En annen grunn til at mange spill ser mer ut som film i dag er fordi film også benytter seg mer av datateknologi.

Derfor oppstår det et slags overlapp mellom film og spill, fordi de benytter seg av mer eller mindre samme teknologi for å feste fantastiske øyeblikk og hendelser til skjermen. Dette er nok noe av grunnen til at vi opplever spill og en bestemt type film som relativt simultane universer i dag.

Alle rettigheter forbeholdt 123film.no og SEO-Butler.no.