Slik endrer strømming hele filmbransjen

For noen år siden var det ingen som tenkte på strømming, eller «streaming» som mange kaller det for også på norsk. På den tiden var Netflix fortsatt et selskap som sendte DVD-er i posten, og det fantes en mengde butikker med utleie av film.

I dag er distribusjonen av tv-serier og filmer en helt annen, og du kan strømme praktisk talt hva som helst. live streaming av sport på Unibet. Samtidig påvirker denne utviklingen også selve produksjonen av film, og forandrer hele maktbalansen i markedet.

Nye aktører på vei inn i markedet for strømming

I en periode var det Netflix og HBO som dominerte strømmemarkedet, men spesielt fra 2019 ser vi tegn til et veritabelt strømmekrig med flere nye aktører. For vanlige forbrukere kan det være frustrerende å måtte forholde seg til en mengde nye aktører, når for eksempel Disney og Apple lanserer egne tjenester. Med økt fragmentering følger høyere kostnader for kundene, hvis du for eksempel må abonnere på en håndfull tjenester istedenfor en eller to.

Denne utviklingen er et klart tegn på hvor viktig markedet for strømming er, og at aktører angriper markedet fra ulike vinkler:

  • Disney har tidligere i stor grad produsert filmer og annen underholdning, som så distribueres av aktører som TV-kanaler, kinoer eller tjenester som Netflix.
  • Apple å andre siden, har tradisjonelt bare vært en produsent av maskiner du kan se video på, og kanaler for distribusjon av apper som nevnte Netflix.

En utfordring med dette, er at det blir vanskeligere for aktører som Netflix eller HBO å kjøpe innhold fra andre. Disney har selvfølgelig ikke noe interesse av å dele sitt innhold med noen, hvis de heller kan beholde det som eksklusivt innhold på sin egen plattform. Dette er også en bidragende årsak til at for eksempel Netflix produserer egne filmer og serier.

Er det problematisk at strømmetjenestene vil styre filmbransjen?

Netflix har laget egne filmer en god stund, og det var en periode også aktuelt å lage en film basert på Karl Ove Knausgårds reisebrev i New York Times. Det finnes i hvert fall tre årsaker til at Netflix produserer eget innhold:

  • Unikt innhold, som ikke finnes noe annet sted, vil trekke kunder til plattformen.
  • I noen tilfeller kan det være billigere å produsere eget innhold, sammenlignet med å kjøpe. Dette er likevel ikke en dominerende årsak, og mange av produksjonene til Netflix er kostbare.
  • Gitt utviklingen med for eksempel Disney, kan det etter hvert bli svært vanskelig å kjøpe innhold i det hele tatt.

Det er delte meninger i forhold til om denne utviklingen er positiv eller negativ. Det er mulig å se for seg at konkurransen vil øke med flere aktører, men det er selvfølgelig også mulig å argumentere for at utviklingen vil medføre at det kun er produksjoner som gir høye seertall som vil produseres. Et motargument i forhold til det, er helt klart at det ikke er noen selskaper som produserer filmer de ikke tror vil lønne seg i dag heller.

Det blir spennende å følge med på denne utviklingen, for det som i hvert fall er sikkert er at strømming er fremtiden.

Alle rettigheter forbeholdt 123film.no og SEO-Butler.no.