Vi husker stort sett alle sammen hvor vi var da terrorangrepet på USA skjedde, men til tross for at det lignet et ganske rent angrep har det likevel vært masse uenighet og konspirasjoner knyttet til den historiske hendelsen. Dokumentaren Fahrenheit 9/11 vant en pris for beste film ved filmfestivalen i Cannes i 2004 og tar opp det anstrengte forholdet mellom USA og Saudi-Arabia.
Filmen, som er laget av Michael Moore hadde til formål å skape nok oppmerksomhet rundt det han mente forgikk bak kulissene i Amerikansk politikk til å velte den sittende presidenten, nemlig George W Bush. Han stilte til valg 2. november i 2004, som er samme år som Fahrenheit 9/11 kom ut og filmen, som blant annet fremstilte et tett forhold mellom maktfulle familier i Saudi-Arabia og George Bush og familien hans.
Enorm politisk interesse
Det er ikke til å stikke under en stol at det alltid er større politisk interesse i et land, og ikke minst hele verden når det gjelder valg i en makt-stat som USA, men Fahrenheit 9/11 slo likevel alle rekorder når det kom til politiske dokumentarer. Filmen endte til slutt opp med å spille inn 120 millioner amerikanske dollars fra premieren i USA den 25. Juni 2005 til 1. januar 2005.
Ikke nok med det, for filmen hadde spilt inn nesten 220 millioner på samme tidspunkt hvis man regner med hele verden i tallet og ikke minst over to millioner DVD’er – noe som på alle måter også var en enorm rekord for sjangeren politisk dokumentar. Etter som årene går og verden forandre seg i noe som på mange måter føles som en feil retning ser man at det er en økning i interessen for politiske dokumentarer og man kan si at Fahrenheit 9/11 var med på å starte dette.
Fahrenheit 9/11 ble på mange måter startskuddet for den utviklingen innenfor politiske dokumentarer vi ser i dag og stiller opp et potensiale for involvering og forståelse som kan virke naturlig når vi snakker fra perspektivet vi har i år 2021. Og når man ser på det på den måten er det mange spennende perspektiver vi kan dra inn i en samtale om hvorfor vi lever som vi gjør og tenker som vi gjør.