HomeUncategorizedHvordan har spillestetikk påvirket film?
spot_img

Related Posts

Featured Artist

Kaleb Black

Painter

Kaleb started this adventure 7 years ago, when there was no real voice protecting the environment. His masterpieces promote saving the Earth.

Hvordan har spillestetikk påvirket film?

Hvis du elsker film, så har du helt sikkert lagt merke til en tendens som er begynt å manifestere seg i mange filmer. Det er nemlig blitt mer og mer vanlig at man henter inspirasjon til film fra en helt annen underholdningsverden, nemlig spill. Noen ganger går denne utviklingen også den andre veien. Her skal vi se litt nærmere på begge fenomener. 

Estetiske paralleller 

Det finnes mange estetiske paralleller mellom spill og film, og dette er paralleller som er blitt ytterligere sementert de siste årene, takket være utviklingen i teknologi, både når det kommer til spillbransjen og filmbransjen. Da Peter Jackson’s Ringenes Herre-trilogi ble spilt inn på slutten av 1990-tallet, så vi endelig bruk av CGI på film uten at det var åpenbart. I James Cameron’s The Abyss fra 1989, så vi en av de første vellykkede forsøkene. Det er de pionerene som har gjort det vi ser i dag mulig, og det finnes flere eksempler fra filmhistorien. I dag kan vi produsere hele filmer i CGI, og vi er blitt vant til den litt spesielle estetikken det gir. Den minner jo umiskjennelig om spillestetikk. Naturlig nok, i og med at dataspill er heldigitale på samme måte som CGI-baserte filmer. 

CGi-teknologien er blitt drastisk forbedret de siste årene, i en grad hvor det nesten kan oppfattes som virkelig, men den polerte overflaten det gir, blir allikevel forbundet med spill og spillestetikk, som opererer innenfor sitt helt egne univers.  

Fra film til spill?

Det er faktisk ikke så sjeldent at du kan finne spill på casinosider på nettet, som har latt seg inspirere av populære filmer eller filmsjangere. Det er blitt utrolig populært å basere spill på kjente filmer som Joker, hvor det er mange spill i dag som har joker-tema og lar seg løst inspirere av estetikken fra storfilmen. Det er ikke et nytt fenomen, men dette er også en tendens som i stor grad går andre vei. Selv om vi ofte finner spill som er inspirert av film, så er det mange filmer som har latt seg inspirere direkte av spill. 

Noen filmer blir også til spill etterfølgende. Det har skjedd blant annet med Harry Potter-filmene, som fikk sin egen spillserie basert på bok- og filmserien. Det er jo en verden av magi og overnaturlighet, og det er som skapt til filmmediet, hvor man kan gjenskape alt digitalt, uten å skulle forholde seg så mye til virkelighetens normer og konvensjoner. Alt som er magisk egner seg faktisk perfekt til spill. Det samme gjelder Ringenes Herre-universet, og her har jo Tolkien-universet fra bøkene allerede inspirert tallrike spill, blant annet Heroes of Might and Magic. 

Hvis du har fulgt med på serien The Mandalorian, som har vært utrolig populær på Disney+, så vet du kanskje også at de bruker spillteknologi i innspillingen av serien. Det meste av serien er ikke spilt inn på location, men i et gigantisk studio med kjempemessige LED-skjermer, hvor bakgrunnen blir programmert inn. For at dette skal passe med objekter som beveger seg i kamera, så bruker de samme type spillteknologi som man ser i spill som for eksempel Counter Strike. 

Fra spill til film 

Det er faktiske mange filmer som har latt seg inspirere av spillverdenen, og som faktisk i mange tilfeller har adaptert et helt spilleunivers. Hvis du husker Tomb Raider filmene, så er disse hentet fra spillene med samme navn. Det samme gjelder for zombie-filmene Resident Evil, som også er hentet direkte fra spilleuniverset. På mange måter kan man si at det er et gjensidig påvirkningsforhold mellom spill og film, som bidrar til økt kreativitet i begge bransjer. 

Latest Posts