HomeUncategorizedOver og ut for kino?
spot_img

Related Posts

Featured Artist

Kaleb Black

Painter

Kaleb started this adventure 7 years ago, when there was no real voice protecting the environment. His masterpieces promote saving the Earth.

Over og ut for kino?

Snart er det slutt. Gå på kino mens du ennå har sjansen. Nye avtaler truer kinoenes gyldne avtale om eksklusiv enerett i nitti dager. 

Mye tyder på at kinoens storhetstid er over. Men hvilken tid har det ikke vært! De siste hundre årene har kinoene vært en superstjerne på underholdnings himmelen. Fra Lumière-brødrenes tidlige kreasjoner i Paris i 1895, til Star Wars filmene fikk folk til å gå mann av huse hundre år senere.

Seiglivet

Kinoer over hele kloden har generert milliarder av kroner i billettinntekter, og kinoer har overlevd sult, krig og økonomisk krisetid. Ingenting så ut til å kunne true kinoenes posisjon øverst på listen over populær underholdning. Helt inntil nylig. Nå kan det se ut som kinoene er dødelig såret, og det blir lagt merke til på film-interesserte nettsteder som fredrikantupa.fi

Kino-entusiaster fryktet at billige, større og billigere tv-apparater skulle bli kinoens død, men det skjedde ikke. Filmglade kinogjengere var også redd for at gode private lydanlegg ville fjerne det magiske med kinoen. Det skjedde heller ikke. Selv internett med mange morsomme spill som på slotsbandit.dk, fikk kinoene ut av balanse. 

Eksklusivt innhold

Til tross for nye strømmetjenester for film satt kinosjefene trygt så lenge de hadde monopol og enerett til å sende filmene først på kino. Den såkalte 90-dagers ordningen betyr at kinoene er noe spesielt. At kinoene er det eneste stedet man kan oppleve noe alle snakker om og har ventet på lenge.

Nye forslag fra Hollywood vil gi folk mulighet til å kjøpe filmen rett hjem i egen stue fra ti til førtifem dager etter at de kom på kino, mens andre foreslår å levere nye filmer dagen etter. Det er kanskje ikke så viktig hvem som får rett, for denne ordningen har kommer for å bli, og det er mest sannsynlig dødsstøtet for kinobransjen.

Filmens magi

Hollywood vil selge det som dro flest mennesker til kinoene, nemlig eksklusivitet. Det var ikke gigantiske skjermer eller den felles opplevelsen av en stor mørk kino som lokket folk til kinosalene. Det som fikk folk ut av stua var først og fremt kinoenes var alene om innholdet. Filmens magi var basert på eksklusivt innhold. Noe man ikke kunne se andre steder.

Ifølge flere rapporter fra Cinemacon vil prisene ligge på mellom tre og fem hundre kroner billetten for premiere hjemme i stua. Dyrt? Ja, kanskje, men så gir det noe som kinoene tidligere var alene om. Eksklusivitet. Du er den første som ser noe alle kommer til å snakke om på jobben dagen etter. Det er ubetalelig.

Ved veis ende

Helst siden 1970-tallet har National Association of Theatre Owners (NATO) holdt sin årlige vårsamling i Las Vegas, hvor Hollywood-studioene presenterer sine kommende filmer. Det var tidligere en gedigen, og ikke minst gjensidig kjærlighetsfest. Refrenget var alle pengene de tjente sammen. Helt inntil nylig. Nå har en kald sur vind sneket seg inn i salen.

Kino-eierne har tviholdt på 90-dagers regelen som en hellig ku. Den overlevde VHS og  DVD. Hvorfor ikke også internett? En mengde triste og negative taler har plutselig blitt ingredienser i det som før så ut som et evig langt kjærlighetsforhold mellom kinoer og filmprodusenter. Og med så mye krangling vet alle hva som skjer – skilsmisse.

Latest Posts